İslamda Mizah

10
624
Peygambere mektup ya resul Allah

İSLAM’DA MİZAH(ŞAKA) VAR MI?

Müslümanın her hareketi ,her davranışı ve her sözü ölçülü ve ciddiyet içinde olmalıdır fakat ciddiyetten kasıt somurtmak ve soğuk davranış değildir.
Bir mü’min için mizah ve latife insanları güldürmek ,hoplatıp zıplatmaktan öte hikmet ifade etmeli,insanları tefekkür (düşünce) ufukların da dolaştırmalıdır.
Ölçüsüzce yapılan şaka laubaliliğe,çok gülmeye ,kalbin kararmasına,zamanı boşa geçirmeye,kalb kırmaya hatta kavgalara sebebtir.
Peygamber(sav)kahkahaya sebeb olan,Allahı anmaktan alıkoyan,insanların onurunu yaralayarak saygı ve vakarı yok eden latife ve karikatür tarzı mizahi şeyleri yasaklamıştır.
Daha önceki bir yazımda değindiğim hususu hatırlatmakta fayda görüyorum.Facebook ve diğer görsel ve yazılı iletişim araçlarda siyasi liderler gibi kimselerin onurunu rencide edici karikatürler yapılıyor.Birilerini güldürmek adına bunu yapanlar ve paylaşanlar gıybet ve kul hakkına girerek kendilerini cehenneme atmış oluyorlar.Kâfir için dahi bu gibi karikatürler dinimizce yasaktır.
Efendimiz(sav):”Ben latife(şaka)yaparım,ama doğru konuşurum.”buyurmuştur.Dinimize göre şaka ile dahi yalan söylemek haramdır.Efendimizin bir latifesini anlatayım.
Yaşlı bir kadına efendimiz sen bu haline Cennete giremezsin der. Kadının üzüldüğünü gören efendimiz O’na sen yaşlı olarak değil,genç olarak Cennete gideceksin, cennette ihtiyarlık yok diyerek şaka yapar. Efendimizin şakasında dahi yalan göremezsiniz.
Efendimizin kahkaha ile güldüğü görülmemiş fakat sürekli mütebessim( güler yüzlü)idi.Bir defasında aşırı gülen bir topluluğu “Cennetten müjde mi aldınız ” diye ikaz etmiştir.
Yine Efendimiz(sav):”Benim bildiğimi siz bilseydiniz az güler çok ağlardınız .”buyururlar.
İnsanı dinlendiren,hikmet dolu ve düşünmeye sevkeden latifelerin anlatılması dinimizce hoş görülmüştür. Böyle bir latife ile yazıyı noktalamak istiyorum:
Dördüncü Murat devrinde Erzurum da Habib Baba varmış.Evliyaullah tan olduğu söylenen bu zat hacca gitmek için İstanbula gelir.Kervanla yola çıkmadan önce temizlenmek için bir hamama gideyim der.Olacak ya O gün için padişahın vezirleri hamamı kiralamış, dolaysıyla vezirlerden başkası o gün hamama alınmamıştır. Habib Baba’nın “ben kurnacıkta yıkanıvereyim” diye yalvarıp yakılmasına dayanamayan hamam sahibi Onun bir köşede yıkanmasına izin vermiş. Çok geçmeden vezirler ihtişamla hamama gelirler.Tebdil-i kıyafet(tanınmamak için kılık değiştiren ) değiştirerek halkın içinde dolaşmayı itiyad(alışkanlık) edinen 4.Murat’ta hamama gelir.4.Murat’ta yalvararak kendisine Habib Baba nın yanında yer bulur.Bir ara Habib Baba O’na sırtını keselemeyi teklif etmiş ve keselemiş.Sırt keseleme sırası Patişaha geldiğinde 4.Murat keseyi Habib Babanın sırtında gezdirirken:”Bir bize bak bir de şu vezirlere.Bu dünyada padişaha vezir olmak varmış” deyince Habib Baba :”A’dostum ,öyle bir padişah’a(Allaha) vezir ol ki bütün bu vezirlerin padişahına senin uyuzlu sırtını keseletsin.” diyerek düşünceye sevk edici bir espiri yapmış.
selam ve dualar.

 

CUMAALİ KAYNAK

URFA YAZAR

10 YORUMLAR

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here